Η Κούβα εκτός απο τα φημισμένα πούρα της, έχει ακόμα ένα αποκλειστικό "προϊόν" παγκόσμιας εμβέλειας.
Αυτό δεν ειναι άλλο απο τη μεγάλη "συλλογή" πολυτελών αυτοκινήτων της δεκαετίας του 1950, που κινούνται ακόμα κυρίως στους δρόμους της Αβάνας, αλλά και στην υπόλοιπη χώρα.
Τα αυτοκίνητα του '50, είχαν κατακλύσει το νησί απο την εποχή του δικτάτορα Μπατίστα, όταν οι πλούσιοι αμερικάνοι, είχαν κάνει τη Κούβα τόπο διασκέδασης και διακοπών.
Μετά την επανάσταση του Κάστρο το 1959 οι USA, ως γνωστόν, επέβαλαν στο καθεστώς της Κούβας συνολικό εμπάργκο.
Όλα αυτά τα χρόνια οι Κουβανοί προσπάθησαν να κρατήσουν στη "ζωή" τα αμάξια και δημιούργησαν μια ολόκληρη "κουλτούρα" γύρω απο αυτά τα αυτοκίνητα, σχεδόν μια σχέση λατρείας.
Όταν κυκλοφορήσεις στους δρόμους της Αβάνας, είναι σαν να έχεις μπει σε μια "μηχανή του χρόνου", να γυρνάς 60 χρόνια πίσω και να βρίσκεσαι σε ένα υπαίθριο μουσείο vintage αμαξιών, που κινούνται μπροστά απο κτίρια εποχής.
Υπολογίζεται ότι 50.000 τέτοια κλασικά αμερικάνικα αυτοκίνητα όπως Chevy Bel Air, Ford Model Α, Cadillac, κοσμούν τους δρόμους της πρωτεύουσας της Κούβας. (Επίσης κυκλοφορεί και μια ποικιλία σοβιετικών αυτοκινήτων εποχής όπως Volga & Moschvic, αλλά και μεταγενέστερων, των Lada).
Τα αυτοκίνητα αν και απο μακριά φαίνονται λαμπερά και εντυπωσιακά, στη πραγματικότητα παρουσιάζουν πολλά λειτουργικά προβλήματα.
Οι πολίτες απέκτησαν μια ξεχωριστή επιδεξιότητα να τα συντηρούν και κατάφεραν να φτιάχνουν σε τόρνους εξαρτήματα και ολόκληρα κομμάτια αμαξωμάτων.
Οι αυτοσχέδιες επιδιορθώσεις τύπου MacGyver, έγινε ο κανόνας και όχι η εξαίρεση.
Αλλά όσο και να προσπαθούν οι κάτοχοι να τα κρατήσουν "σε φόρμα", η πολύχρονη έλλειψη ανταλλακτικών, έχει σαν αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα να έχουν φθαρμένα κομματια ή κινητήρες Lada που τους προσάρμοσαν με διάφορες πατέντες!!!
Η μυρωδιά καμμένων λαδιών, ειναι έντονη στους δρόμους της Αβάνας.
Γεγονός είναι πάντως ότι τα περισσότερα αμάξια έχουν υποστεί τόσες μετασκευές που ειναι σχεδόν αδύνατον να "επανέλθουν".
Μετά το 2000 ξεκίνησαν δειλά-δειλά οι εισαγωγές νέων αυτοκινήτων κυρίως κινέζικης και κορεάτικης τεχνολογίας.
Πάντως στην Αβάνα υπάρχουν αντιπροσωπείες της Fiat, της Pegeuot και κάποιων ακόμα ευρωπαϊκών εργοστασίων.
Τα νέα αυτοκίνητα είναι περιζήτητα απο τους κουβανούς, όμως οι περισσότεροι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τη δαπάνη μιας τέτοιας αγοράς, εάν υπολογιστεί ότι ο μέσος μηνιαίος μισθός στη χώρα ειναι περίπου τα 20 $ (βέβαια έχουν δωρεάν εκπαίδευση, υγεία και το κράτος παρέχει κάποια βασικά τρόφιμα).
Έτσι οι "προνομιούχοι" που έχουν στη κατοχή τους ένα τέτοιο αυτοκίνητο-αντίκα, συνεχίζουν να το συντηρούν με κάθε τρόπο, μέχρι να βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση που πρόκειται να γίνει στη Κούβα, μετά την άρση του εμπάργκο απο τις USA, που έγινε πρόσφατα.
Πάντως θα είναι κρίμα η άνοδος του βιοτικού επιπέδου ενός λαού, να έχει σαν αποτέλεσμα την εξαφάνιση αυτών των ιστορικών αυτοκινήτων, που "άντεξαν" και "επέζησαν" τόσα χρόνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου