Ένα από τα πιο σουρεαλιστικά έργα όλων των εποχών, είναι ο αμφιλεγόμενος πίνακας (1,96 x 1,30 m, λάδι σε καμβά) του Max Ernst, που δημιούργησε το 1926 στο Παρίσι με τίτλο « Η Παρθένος ραπίζει τον μικρό Χριστό μπροστά σε τρεις μάρτυρες: Αντρέ Μπρετόν, Πωλ Ελυάρ και τον ζωγράφο» που μοιάζει αρκετά με έργο του de Chirico και εκτίθεται στο "Museum Ludwig" στην Κολωνία.
Ο Γερμανός ζωγράφος και γλύπτης -γεννήθηκε το 1891 στο Brühl (κοντά στην Κολωνία) και πέθανε το 1976 στο Παρίσι- ήταν ένας από τους πρωτεργάτες του σουρεαλισμού και της μοντέρνας τέχνης γενικά.
Στον πίνακα -που όπως ήταν αναμενόμενο δημιούργησε μεγάλες αντιπαραθέσεις, αφού οι θρησκευάμενοι τον θεώρησαν βλάσφημο, ενώ οι υπόλοιποι που τον προσέγγισαν με πιο ελεύθερο πνεύμα τον βρήκαν χιουμοριστικό- ο Max Ernst απεικονίζει την Παναγία ως μια απελπισμένη γυναίκα (γήινη διάσταση) που τιμωρεί ραπίζοντας στα οπίσθια το μικρό της γιο για κάποια ανυπακοή του. Μάλιστα είναι εμφανή τα κόκκινα σημάδια που έχει αφήσει το τιμωρητικό χέρι της στους γλουτούς του μικρού Χριστού, που αποδεικνύουν την σοβαρότητα των ραπισμάτων.
Η Παρθένος Μαρία, διατηρεί το φωτοστέφανο της πάνω από το κεφάλι της, ενώ αυτό του βρεφικού Χριστού βρίσκεται στο έδαφος, στοιχείο που εξήγειρε, έτι περαιτέρω, τους πολέμιους του έργου, αφού κατά τη γνώμη τους ο θεάνθρωπος αποτυπώνεται ως ένας απλός άνθρωπος, ενώ σύμφωνα με την χριστιανική πίστη ο Ιησούς, που είναι η εμφάνιση του Θεού στη Γη, δεν διέπραξε ουδέποτε αμαρτίες.
Την "σωφρονισμό" του μικρού θεανθρώπου παρακολουθούν από το παράθυρο τρεις αυτόπτες μάρτυρες (αριστερά) ο Γάλλος σουρεαλιστής συγγραφέας και ποιητής Andre Breton (1896-1966) ο οποίος, αν και αθεϊστής, αποστρέφει το βλέμμα του, ο υπερρεαλιστης συγγραφέας και ποιητής, (δεξιά) ο Γάλλος ντανταϊστής Paul Eluard (1895-1952) στενός φίλος του Ernst, ο οποίος κλείνει τα μάτια του για να μην βλέπει και στο μέσον ο Max Ernst, ο μόνος που κοιτάει το "δρώμενο"!
Ειδικοί της τέχνης, ερμήνευσαν τον πίνακα, ότι η "τιμωρία" του μικρού Χριστού αντικατροπτίζει κάτι που ο ίδιος ο Ernst βίωσε ως παιδί, αφού ο πατέρας του αν και φανατικός της Καθολικής Εκκλησίας, ήταν βίαιος που έφτασε να δολοφονήσει την αδελφή του.
Ο θάνατος της αδελφής του, τον σημάδεψε σε ολόκληρη τη ζωή του και τον οδήγησε στην αποστροφή του από την μεταφυσική θεώρηση της θρησκείας.
Ο πίνακας αυτός πάντως καθιέρωσε τον Max Ernst στην πρώτη γραμμή του σουρεαλιστικού κινήματος παγκοσμίως, αφού το ειδικό κοινό τού αναγνώρισε ότι δεν δίστασε να αποτυπώσει ένα τόσο αμφιλεγόμενο θέμα μ' αυτόν τον τρόπο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου